Catering bezlaktozowy

Śniadanie w diecie bezlaktozowej
Śniadanie w diecie bezlaktozowej

Przekąska w diecie bezlaktozowej
Przekąska w cateringu bezlaktozowym

Obiad w diecie bezlaktozowej
Obiad w diecie bezlaktozowej

Kolcacja w diecie bezlaktozowej
Kolacja w cateringu bezlaktozym

Laktoza. Cukier mleczny trawiony w układzie pokarmowym za pomocą specyficznego enzymu nazywanego laktazą. Opisywany dwucukier, który znajdziemy w znaczących ilościach w mleku, serach twarogowych, jogurcie, maślance czy kefirze zaliczany jest do grupy produktów FODMAP (ang. fermentable oligosaccharides, disaccharides, monosaccharides and polyols). To właśnie dlatego po obfitej porcji sernika zapitego szklanką mleka możemy czuć się wzdęci, a konsystencja stolca pozostawia wiele do życzenia. Produkcja laktazy jest niezmiernie osobnicza i warunkuje zdolność do ilości tolerowanej laktozy, przez co jedni mogą wypijać hektolitry kefiru, a inni po szklance maślanki nie mogą dopiąć guzika w spodniach. Wraz z wiekiem wyrozumiałość naszego układu pokarmowego względem tego węglowodanu się zmniejsza. Dieta bez laktozy przeznaczona jest głównie dla osób borykających się z nietolerancją mlecznego cukru, którą diagnozuje się za pomocą testu wodorowego. Innym, znacznie prostszym i tańszym sposobem na domową diagnozę jest wypicie szklanki mleka na czczo – jeżeli po takim zabiegu skończymy w toalecie z anormalnym wypróżnieniem – prawdopodobnie produkujemy zbyt mało laktazy. Dane na temat częstości występowania tej przypadłości są niejednoznaczne. Na dzień dzisiejszy naukowcy uważają, że nawet co trzeci Polak może borykać się z nietolerancją laktozy, a w niektórych rejonach globu odsetek ten sięga 75% [1]. Jeżeli odczuwasz u siebie dolegliwości trawienne po spożyciu produktów mlecznych – zgłoś się do naszych Dietetyków w celu ustalenia przyczyny.

Nietolerancja laktozy sama w sobie nie zwiększa ryzyka chorób cywilizacyjnych. Należy jednak pamiętać, że zdrowie to nie tylko brak choroby, ale i dobrostan psychiczny, a nikt ze wzdętym brzuchem nie będzie skakał z radości wykluczając tym samym ze swojego jadłospisu mleko, jogurty czy maślanki. Czym może skutkować takie zachowanie? Badania naukowe pokazują, że osoby wykluczające na własną rękę produkty mleczne mają zwiększone ryzyko nadciśnienia tętniczego i cukrzycy typu II [2]! Co gorsza, obie przypadłości dotykają coraz większej ilości osób, dlatego chcąc limitować spożycie kefirów i jogurtów – skonsultuj swoją decyzję z Dietetykiem. Ponadto, produkty mleczne są dobrym źródłem wapnia, przez co wiele osób z nietolerancją laktozy może mieć problem z odpowiednim zbilansowaniu swojej diety względem tego składnika mineralnego. Zbyt niskie spożycie wapnia może przyczyniać się do osiągnięcia nieoptymalnej gęstości mineralnej kości sprzyjając tym samym osteoporozie.

Nietolerancja laktozy może występować w różnych stadiach nasilenia, dlatego konsultacja ze specjalistą może okazać się kluczowa dla Twoich kulinarnych wojaży. Być może będziesz mógł dodać niewielkie ilości jogurtu do owsianki, mimo, iż po szejku na bazie mleka nie będziesz czuł się najlepiej. Oprócz problemów skupiających się jedynie na naszym samopoczuciu, wykluczenie laktozy u osób z jej nietolerancją i współistniejącą chorobą Hashimoto pomaga obniżyć miano TSH (hormonu tyreotropowego), co w dłuższej perspektywie może zmniejszyć dawkę stosowanego leku [3]. Rezygnacja z disacharydu mlecznego może mieć również uzasadnienie wśród osób cierpiących na celiakię i wrzodziejące zapalenie jelita grubego.

Podsumowując, nietolerancja laktozy może dotykać znacznego odsetka naszej populacji. Główną strategią poprawiającą jakość życia osób z niedostatecznym poziomem laktazy jest ograniczenie spożycia dwucukru pochodzącego z produktów mlecznych. Wykluczanie szerokiej gamy potraw zawierających jogurt, twaróg czy mleko może nieść za sobą niedobory pokarmowe zwiększając tym samym ryzyko niektórych jednostek chorobowych. Dlatego jeśli zaobserwowałeś u siebie problemy żołądkowo-jelitowe po spożyciu laktozy zgłoś się do naszego specjalisty w celu skomponowania zbilansowanego jadłospisu.

Źródła:

  1. 1. Lember M.: Hypolactasia: a common enzyme deficiency leading to lactose malabsorption and intolerance. Pol Arch Med Wewn 2012;122 Suppl 1:60-4
  2. 2. Nicklas TA, Qu H, Hughes SO i wsp.: Self-perceived lactose intolerance results in lower intakes of calcium and dairy foods and is associated with hypertension and diabetes in adults. Am J Clin Nutr 2011,94(1):191-8
  3. 3. Asik M, Gunes F, Binnetoglu E i wsp.: Decrease in TSH levels after lactose restriction in Hashimoto’s thyroiditis patients with lactose intolerance. Endocrine 2014,46(2):279-84

Przy tworzeniu tekstu pomagał dietetyk Arkadiusz Matras.

Przykładowe menu cateringu dietetycznego dla zestawu posiłków diety bezlaktozowej (przy nietolerancji laktozy).

Przykładowy zestaw diety bezlaktozowej
Przykładowy zestaw diety bezlaktozowej (przy nietolerancji laktozy)

ŚNIADANIE
Pasta z jajka i wędzonego łososia, pieczywo razowe

PRZEKĄSKA
Koktajl śliwkowo-kakaowy na mleku migdałowym

OBIAD
Curry z kurczakiem i batatami

PRZEKĄSKA
Ciastka owsiane

KOLACJA
Sałatka z brokuł, buraka, zielonej soczewicy i orzechów, sos pesto

Cena cateringu dietetycznego w diecie bezlakotozowej składającego się z 5 posiłków/dzień to około 73zł/dzień. Zapraszamy do składania zamówień.

Pozostałe diety