Catering dietetyczny bez mięsa

Dieta bez mięsa wielu kojarzy się z wegetarianizmem, którzy ze swojego jadłospisu wykluczają wołowinę, drób, wieprzowinę, jagnięcinę, ale i ryby! Niektórym takie zachowanie może wydawać się nierozsądne, z uwagi na fakt, iż spożycie ryb wykazuje właściwości prozdrowotne – tym samym decydują się oni na odmianę wegetarianizmu zwaną pescowegetarianizmem (z łac. pesto – ryba). Na talerzach osób przestrzegających diety bezmięsnej nie znajdziemy – jak można się domyślić – mięsa zwierząt rzeźnych, w zamian jadłospis obfity jest w nasiona roślin strączkowych, produkty zbożowe, warzywa, owoce, orzechy, produkty mleczne i jaja. Naszym przodkom dieta bez mięsa może wydawać się nader niedoborowa – w końcu co zjeść do niedzielnego obiadu, skoro musimy zrezygnować ze schabowego? Nic bardziej mylnego, prawidłowo zbilansowana dieta pescowegetariańska jest bezpieczna na każdym etapie życia! Potwierdza to aktualne Stanowisko Academy of Nutrition and Dietetics wydane w 2016 roku [1]. Ponadto, istnieje nieopisana liczba przepisów, dzięki którym z łatwością przyrządzisz dania łechtające Twoje podniebienie. Jeśli obawiasz się swoich dietetycznych możliwości, a chciałbyś spróbować diety bez mięsa – zgłoś się do nas! Nasi dietetycy w pierwszej kolejności zajmą się edukacją, abyś w przyszłości mógł podejmować świadome wybory oraz zbilansują odpowiednio Twój jadłospis dbając jednocześnie o wyborną smakowitość potraw!

Statystyczny Polak częstokroć spożywa posiłki w biegu. Z uwagi na stopień trudności przyrządzenia, najczęściej wybór pada na kanapki, na której ląduje plaster wędliny. Niestety… przetworzone czerwone mięso posiada negatywny wpływ na nasze zdrowie. Oprócz pokaźnej ilości soli, zawiera ono nitrozoaminy, węglowodory aromatyczne i inne związki powstałe podczas peklowania czy wędzenia. W październiku 2015 roku, 22 naukowców z 10 krajów spotkało się, z inicjatywy Międzynarodowej Agencji ds. Badań nad Rakiem (IARC, ang. Internation Agency for Research on Cancer), w Lyon we Francji w celu oceny działania rakotwórczego konsumpcji czerwonego oraz przetworzonego mięsa. W 7 z 15 badań zaobserwowano dodatni związek między wysokim spożyciem czerwonego mięsa, a nowotworami jelita grubego. Autorzy pracy obliczyli, iż dodatkowe spożycie 100 gramów czerwonego mięsa związane było ze zwiększeniem ryzyka nowotworu jelita grubego o 17%. W przypadku przetworzonego czerwonego mięsa, każda dodatkowa 50 gramowa porcja, zwiększała ryzyko nowotworu jelita grubego aż o 18% [2]. Częste sięganie po czerwone mięso zwiększało również zapadalność na ponad 15 innych nowotworów, między innymi trzustki czy prostaty. Jednak mięso mięsu nie równe – spożycie ryb niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych. Główną zaletą jest obfita zawartość kwasów tłuszczowych omega 3 w tłustych rybach morskich, ale i składników mineralnych jak selen czy jod. Wystarczą już dwie porcje ryb morskich w tygodniu, aby zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia o 36% – to bardzo dużo [3]! Jednak kto lubi unoszący się w całym domu zapach ryb… Podpowiem, że naszym kucharzom to nie przeszkadza, dlatego możesz na nich polegać! Skorzysta na tym nie tylko Twoje serce, ale i psychika, ponieważ osoby spożywające ryby częściej mają najniższe ryzyko depresji [4]!

Reasumując, prawidłowo zbilansowana dieta bez mięsa może okazać się dobrą prewencją nowotworów, chorób układu krążenia i wielu innych! Jeśli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy dietetycznej lub nie masz czasu na przyrządzenie zdrowych i smacznych dań – zgłoś się do nas! Cena zestawu 5 posiłków bez mięsa to koszt około 73zł/zestaw. Pierwszym krokiem do złożenia zamówienia jest wypełnienie formularza zamówienia diety.

[1]Źródła:

  1. Melina V, Craig W, Levin S.: Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. J Acad Nutr Diet 2016 Dec;116(12):1970-1980
  2. Chan DS., Lau R., Aune D. i wsp.: Red and processed meat and colorectal cancer incidence: meta-analysis of prospective studies. PLoS One 2011; 6:e20456.
  3. Mozaffarian D., Rimm E.: Fish intake, contaminants, and human health: evaluating the risks and the benefits, JAMA, 2006, 296(15), 1885-1899.
  4. Fang L.., Xiaoqin L.., Dongfeng Z.: Fish consumption and risk of depression: a meta-analysis, J Epidemiol Community Health, 2015.

Przy tworzeniu tekstu pomagał dietetyk Arkadiusz Matras.

Pozostałe diety