Catering sportowy

Catering sportowy winien charakteryzowa膰 si臋 maksymalnym indywidualizmem. Z jednej strony zapewniamy optymaln膮 poda偶 substrat贸w budulcowych i energetycznych jak bia艂ka, t艂uszcze i w臋glowodany, aby w zale偶no艣ci od wykonywanej dyscypliny sportowej i okresu treningowego zawodnik w pe艂ni wykorzystywa艂 sw贸j potencja艂 (optymalne nasilenie syntezy bia艂ek mi臋艣niowych po treningu oporowym, uzupe艂nienie rezerw glikogenu mi臋dzy jednostkami o charakterze wytrzyma艂o艣ciowym czy zapewnienie regeneracji po weekendowym turnieju). Z drugiej 鈥 nasze posi艂ki wykonane s膮 z nieprzetworzonych i r贸偶norodnych produkt贸w, przez co dbamy o prawid艂owe nawyki 偶ywieniowe naszych podopiecznych pokazuj膮c im dot膮d nieznane rozwi膮zania kulinarne, kt贸re w przysz艂o艣ci mog膮 zawita膰 na ich talerzach. Ca艂a strategia 偶ywieniowa uwzgl臋dnia komfort trawienny, a co najwa偶niejsze psychiczny 鈥 nasze jad艂ospisy bowiem dostosowane s膮 do preferencji klienta. Wisienk膮 na torcie (oczywi艣cie wykonanym bez dodatku cukru :-)) w naszym cateringu jest jako艣膰 produkt贸w warunkuj膮ca niepowtarzalny smak.

Wszystkie diety uk艂adamy bior膮c pod uwag臋 zw艂aszcza:

Diet臋 sportow膮 poleca Radek S艂odkiewicz!
Catering sportowy poleca Radek S艂odkiewicz!
  • cel diety (zwi臋kszenie masy mi臋艣niowej, redukcja tkanki t艂uszczowej, poprawa si艂y, wytrzyma艂o艣ci itp.)
  • okres treningowy (sezon przygotowawczy/startowy)
  • rodzaj treningu
  • zalecenia trenera

Pierwszym krokiem aby zam贸wi膰 catering sportowy jest wype艂nienie formularza dost臋pnego w zak艂adce zam贸wienia.

Cena cateringu sportowego (przy proporcji sk艂adnik贸w/zestaw: ok 150g bia艂ka, 400g w臋glowodan贸w, 100g t艂uszczu) to oko艂o 93z艂/zestaw.

Anna Dowgiert poleca catering sportowy.
Anna Dowgiert poleca catering sportowy.

Niestety wielu sportowc贸w ogranicza swoje mo偶liwo艣ci poprzez nieodpowiednio skomponowany jad艂ospis. W mediach spo艂eczno艣ciowych spotykaj膮 si臋 ze sprzecznymi informacjami, a z uwagi na brak konsultacji z dietetykiem wprowadzaj膮 do swojego 偶ywienia strategie, kt贸re mog膮 negatywnie odbi膰 si臋 na formie podczas trening贸w i start贸w. W dyscyplinach, w kt贸rych du偶膮 wag臋 przywi膮zuj臋 si臋 do wygl膮du sylwetki (kulturystyka, gimnastyka, 艂y偶wiarstwo figurowe) lub cechuj膮cych si臋 du偶膮 obj臋to艣ci膮 treningow膮 (biegi d艂ugodystansowe, triathlon, kolarstwo itp.) zawodnicy borykaj膮 si臋 ze spo偶yciem zalecanej ilo艣ci energii. D艂ugie treningi, obowi膮zki domowe, dba艂o艣膰 o mas臋 cia艂a, brak ch臋ci do gotowania 鈥 te wszystkie aspekty mog膮 mie膰 wsp贸lny mianownik 鈥 diet臋 o zbyt niskiej poda偶y kalorii. Przed艂u偶aj膮cy si臋 stan deficytu energetycznego ma przykre konsekwencje. Najbardziej irytuj膮cym dla zawodnika jest oczywi艣cie pogorszenie wydolno艣ci. Z punktu widzenia dietetyka niezadowalaj膮ce wyniki podopiecznego to tylko przykry dodatek 鈥 po d艂ugim czasie niedojadania zawodnik mo偶e mie膰 do czynienia z zespo艂em RED-S (Relative Energy Deficiency in Sport), skupiaj膮cym w swoim spektrum m.in.: zaburzenia funkcji uk艂adu sercowo-naczyniowego, zmniejszenie tempa metabolizmu, os艂abienie uk艂adu immunologicznego. U kobiet do wy偶ej wymienionych objaw贸w dochodz膮 zaburzenia miesi膮czkowania i obni偶ona g臋sto艣膰 mineralna ko艣ci, co mo偶e zwiastowa膰 problemy z p艂odno艣ci膮 i predysponowa膰 zawodniczk臋 do cz臋stszych uraz贸w [1]. Do RED-S mo偶e przyczyni膰 si臋 omijanie 艣niada艅, cz臋sto przez po艣piech towarzysz膮cy nam w codziennym 偶yciu. Niestety, wed艂ug bada艅 naukowych, nawet je艣li sportowcy spo偶ywaj膮 艣niadanie, to a偶 58% zawodnik贸w nie dostarcza w nim rekomendowanej ilo艣ci bia艂ka. Co gorsza, podczas kolacji podobny b艂膮d mo偶na zaobserwowa膰 u 38% atlet贸w [2]. Taki nawyk mo偶e upo艣ledza膰 adaptacje treningowe wp艂ywaj膮c negatywnie na form臋 sportow膮. Wybieraj膮c nasz catering nie musisz martwi膰 si臋 o przygotowaniem pe艂nowarto艣ciowego bia艂ka do ka偶dego posi艂ku – ka偶dy z nich dostarczy Ci r贸偶norodnego 藕r贸d艂a protein. Poza tym zapomnij o jedzeniu kilka dni z rz臋du tego samego rodzaju mi臋sa!

Podsumowuj膮c, je艣li zale偶y Ci na optymalizacji swoich wynik贸w sportowych, chcia艂by艣 pozna膰 nowe smaki dodatkowo wyrabiaj膮c prawid艂owe nawyki 偶ywieniowe i/lub Twoja doba jest za kr贸tka na eksperymentowanie w kuchni 鈥 wyb贸r jest jasny!

殴r贸d艂a:

  1. Mountjoy M., Sundgot-Borgen J., Burke L. i wsp.: The IOC consensus statement: beyond the Female Athlete Triad–Relative Energy Deficiency in Sport (RED-S). Br J Sports Med. 2014 Apr;48(7):491-497
  2. Gillen JB., Trommelen J., Wardenaar FC. i wsp.: Dietary Protein Intake and Distribution Patterns of Well-Trained Dutch Athletes. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2017 Apr;27(2):105-114

Przy tworzeniu tekstu pomaga艂 dietetyk Arkadiusz Matras.